Mitä yrityksen sosiaalisen median strategiassa tulee olla?

Yrityksen sosiaalisen median strategia on suunnitelma, joka määrittelee, miten yritys käyttää eri sosiaalisen median kanavia tavoitteidensa saavuttamiseksi. Yritykselle sosiaalisen median strategian luominen on tärkeää, vaatii huolellista suunnittelua ja harkintaa. Sosiaalisen median strategian tarkoituksena on auttaa yritystä hyödyntämään sosiaalisen median mahdollisuuksia tavoitteidensa saavuttamiseksi ja asiakassuhteiden rakentamiseksi verkossa. Strategiaa tulee päivittää tarvittaessa sekä seurata sen toimivuutta. Tässä käymme läpi, miten teet tehokkaan sosiaalisen median strategian yrityksellesi.

Määrittele tavoitteet

Sinun on tärkeää tunnistaa, mitä haluat saavuttaa sosiaalisen median avulla. Tavoitteet voivat vaihdella brändin tunnettuuden lisäämisestä myynnin kasvattamiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen.

Tulossa artikkeli ”Mitä tavoitteita yrityksen sosiaalisen median strategiassa kannattaa huomioida?”

Kenelle teet sisältöä?

Sinun tulee ymmärtää, ketkä ovat kohderyhmääsi eli asiakkaitasi tai mahdollisia asiakkaitasi. Kun ymmärrät ja tunnistat ne asiat, mikä resonoi heidän tarpeitaan, kiinnostuksen kohteita ja ongelmia, on sisällön luominen heille helpompaa. Kerää tietoa ja luo 1-2 asiakaspersoonaa, jotta tiedät, kenelle puhut ja teet sisältöä.

Kuvassa paljon erilaisia värejä, kasvot sekä sosiaalisen median alustojen logoja.

Mitkä sosiaalisen median kanavat valita?

Oikeiden sosiaalisen median kanavien valitseminen yrityksen sisältöstrategialle on tärkeä päätös, ja se perustuu useisiin tekijöihin.

Sinun on ymmärrettävä, ketkä ovat asiakkaitasi ja siihen auttaa asiakaspersoonan luominen. Minkä ikäisiä asiakkaasi ovat, missä he viettävät aikaansa verkossa ja millaisia kiinnostuksen kohteita heillä on? Valitse kanava, missä kohdeyleisösi on aktiivisin.

Tee sisältöstrategia

Määrittele sisältöstrategiaan, millaista sisältöä ja millä aikataululla jaat eri kanavissa. Sisältö voi olla esimerkiksi blogikirjoituksia, kuvia, videoita, infografiikoita tai uutisia. Varmista, että sisältö liittyy brändiisi ja puhuttelee kohdeyleisöäsi. Mieti myös, millaista viestiä haluat yrityksestäsi välittää.

Tulossa artikkeli ”Miten suunnitella yritykselle sisältöstragia sosiaaliseen mediaan?”

Tee aikataulu

Tee aikataulu tai julkaisukalenteri, jonka avulla näet heti, milloin sinun tulisi julkaista sisältöä ja missä kanavissa. Tasainen ja ennustettava julkaisuaikataulu auttaa ylläpitämään kohdeyleisön kiinnostusta yllä ja sitouttaa heitä sisältöösi.

Tulossa artikkeli ”Miten tehdä yritykselle sosiaalisen median julkaisuaikataulu?”

Kuvassa kädessä matkapuhelin ja sen yläpuolella erilaisia sosiaalisen median merkkejä.

Sitouta sosiaalisen median seuraajat

Ole vuorovaikutuksessa sosiaalisen median seuraajiesi kanssa. Vastaa aktiivisesti käyttäjien kommentteihin, kysymyksiin ja viesteihin. Sitoutuminen osoittaa, että yrityksesi välittää asiakkaistaan ja haluaa osallistua keskusteluun. Näin sisällöstä tulee myös henkilökohtaisempaa.

Seuraa ja analysoi

Hyödynnä sosiaalisen median analytiikkaa seurataksesi strategiasi tehokkuutta. Seuraa tärkeitä mittareita, kuten sitoutumisprosentteja, seuraajamääriä, sisällön suosiota, liikenteen lähteitä ja konversioita. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, mikä toimii ja missä voi olla parannettavaa.

Korjaa, tee uudestaan, paranna

Analyysin perusteella kannatta tehdä tarvittavia muutokset strategiaasi. Jos huomaat tiettyjen sisältöjen toimivan erityisen hyvin tai huonosti, voit sopeuttaa julkaisusuunnitelmaasi ja sisältöstrategiaasi vastaavasti. Ole valmis mukautumaan tarvittaessa uusiin trendeihin, alustoihin ja käyttäytymismalleihin. Seuraa myös uutisointia, että sisältösi ei sodi vastaan vaikka maailmalla tapahtuvaa isoa katastrofia. Ajantasaista tarvittaessa sisältöäsi. Aina ei kuitenkaan tarvitse tehdä uutta, käytä vanhaa, muokkaa hieman, tee sen pohjalta uutta ja niin edelleen.

Jatkuva muutos

Sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti, joten strategiasi tulee olla joustava. Ole valmis sopeutumaan uusiin alustoihin, trendeihin ja käyttäytymismuutoksiin.

Budjetti ja resurssit

Varaa budjettia ja resursseja (aikaa, rahaa ja henkilöstöä) sisällöntuotantoon ja toteuttaaksesi suunnitelmiasi. Se ei tule ja tapahdu itsestään. Sosiaalisen median strategia voi vaatia investointeja mainontaan, sisällöntuotantoon ja analytiikkaan. Tämä auttaa varmistamaan strategian tehokkuuden ja tulosten saavuttamisen.

Jaa tämä artikkeli

Lisää luettavaa

Mikä on digitaalinen assistentti? Tikle Oy Digitaalinen assistentti

Mikä on digitaalinen assistentti?

Digitaalinen assistentti voi tehdä monenlaisia töitä ja eri työnimillä. Digitaalisen assistentin työnimenä käytetään myös esimerkiksi etäsihteeri, etäassari, digiassari, someassari, someassistentti, virtuaalisihteeri, virtuaaliassistentti ja virtuaaliassari -nimikkeitä.

Lue lisää »

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Liittyminen on täysin ilmaista!

  • Saat vinkkejä sosiaalisen mediaan
  • Saat vinkkejä kotisivujen sisällöntuotantoon
  • Saat ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • Saat huomionarvoisista aiheista tietoa

Lähetämme 1-4 sähköpostia viikossa.

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liity Tiklen Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle

Lue tietosuojaseloste

Sähköposti pitäisi tulla parin tunnin sisään sähköpostilistan tilauksesta. Tarkistathan roskapostikansion ja lisäät kauppa@digitaalinenassistentti.fi-osoitteen VIP-lähettäjiin ja yhteystietoihin.

Digitaalinen assistentti, Y-tunnus 2011844-4, Helsinki

Saat vinkkejä sisällöntuotantoon

TIlaa maksuton Tallenne
Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa
-webinaariin

Tilaat samalla Digitaalisen assistentin sähköpostilistan.

Saat vinkkejä

  • sosiaalisen mediaan
  • kotisivujen sisällöntuotantoon
  • ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • huomionarvoisista aiheista tietoa