Sosiaalisen median sisällöntuotanto tarkoittaa erilaisten sisältöjen suunnittelua ja luomista sosiaalisen median alustoille, kuten Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin, LinkedIniin, YouTubeen jne. Sosiaalisen median kanavia syntyy ja kuolee jos ei nyt päivittäin, niin vuosittain.
Sisällöntuotanto on jatkuva prosessi, joka vaatii aikaa, vaivaa ja sitoutumista. Mutta kun sitä tehdään oikein, se voi auttaa yrityksiä ja yrittäjiä kasvattamaan näkyvyyttään, sitouttamaan kohdeyleisöään ja parantamaan brändi-imagoaan sosiaalisessa mediassa.
Sisältö
Sosiaaliseen mediaan tehty sisältö voi olla esimerkiksi tekstiä, kuvia, videoita, infografiikkaa tai podcasteja, jotka on suunniteltu herättämään kohdeyleisösi kiinnostus ja sitouttamaan heitä. Sisältöön luodaan kuva, kuvia tai video sekä tekstit sekä kuviin ja videoihin sekä itse julkaisutekstiin.
Omilta sivuilta blogitekstejä
Sosiaaliseen mediaan voi jakaa myös blogitekstejä kotisivuiltasi. Facebookissa ne voi jakaa suoraan linkkinä yhdessä lyhyemmän sisältötekstin kanssa. Instagramissa taas pelkän linkin jakaminen ei onnistu vaan on tehtävä julkaisuun aina kuva sekä viitattava profiilin linkkisivulle, josta tekstit löytyy. Instagramissa kun ei voi julkaisuun laittaa painettavaa linkkiä, koska linkistä ei muodostu sellaista. Teethän aina linkkisivun omille sivuillesi, etkä mihinkään ulkoiseen palveluun (esimerkkinä usein käytetty linktr.ee).
Sosiaalinen media on tärkeä
Sosiaalisen median sisällöntuotanto on tärkeää, koska se auttaa yrityksiä ja yrittäjiä saavuttamaan ja sitouttamaan kohdeyleisöjään. Kun sisältö on kiinnostavaa, se saa enemmän tykkäyksiä, kommentteja ja jakamisia, mikä puolestaan lisää sen näkyvyyttä ja vaikutusta.
Suunnittele ja tutki
Hyvä sisällöntuotanto vaatii yleensä suunnittelua, tutkimusta ja luovuutta. Suunnitteluvaiheessa määritellään kohdeyleisö, tavoitteet, budjetti ja aikataulu. Tutkimusvaiheessa selvitetään, millaista sisältöä kilpailijat julkaisevat ja mitkä ovat suosittuja trendejä ja aiheita alalla. Luovassa vaiheessa tuotetaan sitten itse sisältö, joka on visuaalisesti houkuttelevaa ja laadukasta.
Lue lisää ”Miksi yrityksellä on hyvä olla omat kotisivut?”