Mitä tavoitteita yrityksen sosiaalisen median strategiassa kannattaa huomioida?

Sosiaalinen media on kasvanut todella paljon viime vuosina. Se on tullut osaksi yritysten markkinointistrategioita. Sosiaalisen median todella isona voimana on tavoittaa kohdeyleisö, rakentaa brändiä ja luoda vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Yrityksen sosiaalisen median strategian tavoitteiden asettaminen on tärkeä askel menestyksekkäässä läsnäolossa digitaalisessa maailmassa. Sosiaalisen median strategialla voi olla monenlaisia tavoitteita, jotka vaihtelevat yrityksen tarpeiden ja toimialan mukaan. Tässä artikkelissa kerromme on joitakin yleisiä tavoitteita, jotka yritys voi asettaa sosiaalisen median strategialleen.

Brändin tunnettuuden lisääminen

Yksi yleisimmistä sosiaalisen median strategian tavoitteista on brändin tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattaminen sosiaalisessa mediassa. Tämä voi sisältää uusien seuraajien hankkimisen, sitoutumisen lisäämisen ja brändin tarinan kertomisen, potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen houkuttelemisen yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.

Liidien ja myynnin kasvattaminen

Sosiaalinen media voi toimia tehokkaana kanavana liidien, eli potentiaalisten asiakkaiden, keräämiseen ja myynnin kasvattamiseen. Tavoitteena voi olla houkutella potentiaalisia asiakkaita sivustollesi tai verkkokauppaan ja ohjata heitä kohti ostotapahtumaa. Kuitenkin tulee muistaa, että yrityksen verkkosivut ovat usein tärkeä konversioiden, eli kävijän halutun toimenpiteen paikka, tai myynnin lähde. Siksi sosiaalisen median tavoitteisiin tulisi kuulua liikenteen ohjaaminen verkkosivustolle. Tämä voi tapahtua jakamalla houkuttelevaa sisältöä, kuten blogikirjoituksia, tuote-esittelyjä tai oppaita, ja sitä kautta ohjaamalla kävijät verkkosivustolle, jotta kävijä saa lisätietoa.

Asiakaspalvelun parantaminen

Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden reaaliaikaiseen vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Tavoitteena voi olla tarjota nopeaa ja tehokasta asiakaspalvelua vastaamalla kysymyksiin, ratkaisemalla ongelmia ja keräämällä palautetta.

Kuvassa on ihmisiä sekä keskellä kaksi ihmistä kohdetaulun keskellä.
Mitä tavoitteita yrityksen sosiaalisen median strategiassa kannattaa huomioida -artikkelin kuva Tikle Oy Digitaalinen assistentti

Kohdeyleisön sitouttaminen

Sosiaalisen median avulla voit rakentaa vahvempia suhteita nykyisten asiakkaiden kanssa. Tavoitteena voi olla tarjota arvokasta sisältöä, joka sitouttaa kohderyhmää ja pitää heidät kiinnostuneina brändistäsi.

Lisäksi kohdeyleisöä voi kasvattaa sosiaalisen median avulla. Sosiaalisen median avulla voit sitouttaa kohdeyleisöä ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tavoitteena on luoda merkityksellisiä keskusteluja. Tämä voi tapahtua esimerkiksi vastaamalla kommentteihin, julkaisemalla kyselyitä tai järjestämällä kilpailuja. Sitoutuminen vahvistaa asiakassuhteita ja luo uskollisuutta brändiä kohtaan.

Uusien kohderyhmien tavoittaminen

Sosiaalisen median avulla voit tavoittaa uusia kohderyhmiä ja laajentaa asiakaskuntaasi. Tämä voi tapahtua esimerkiksi kohdennetun mainonnan avulla, kun haluat tavoittaa tietyn demografian tai kiinnostuksen kohteen omaavia ihmisiä.

Kilpailuedun luominen

Sosiaalinen media on kilpailtu ympäristö, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuden erottautua kilpailijoista. Tavoitteena on luoda kilpailuetua tarjoamalla ainutlaatuista sisältöä, persoonallista brändiä ja innovatiivisia tapoja sitouttaa yleisöä. Kilpailuedun avulla yritys voi houkutella uutta kohdeyleisöä ja vahvistaa suhdetta nykyisiin asiakkaisiin.

Asiantuntijuuden osoittaminen

Sosiaalisen median avulla yritys voi rakentaa mainettaan asiantuntijana omalla toimialallaan. Tavoitteena on tarjota arvokasta tietoa ja sisältöä, joka hyödyttää kohdeyleisöä. Kun yritys näyttäytyy luotettavana tiedonlähteenä, se voi houkutella uusia seuraajia ja lisätä vaikutusvaltaansa alalla.

Yhteisön rakentaminen

Tavoitteena voi olla luoda sosiaalisen median kanaville yhteisö, joka jakaa samankaltaisia arvoja ja kiinnostuksen kohteita. Tämä voi vahvistaa asiakasuskollisuutta ja saada yhteisön jäsenet osallistumaan keskusteluihin. On kuitenkin tärkeä muistaa, että sosiaalisen median kanavat eivät ole sinun tai yrityksesi omistuksessa ja tätä kautta ne voivat hävitä tai lakata toimimasta kokonaan. Siksi yhteisön rakentaminen yrityksen omille kotisivuille on tärkeää.

Kuvassa on erilaisia markkinatutkimukseen liittyviä asioita.
Mitä tavoitteita yrityksen sosiaalisen median strategiassa kannattaa huomioida -artikkelin kuva Tikle Oy Digitaalinen assistentti

Tiedonkeruu ja markkinatutkimus

Sosiaalinen media tarjoaa paljon tietoa siitä, mitä ihmiset ajattelevat brändistäsi, kilpailijoista ja alasta yleisesti. Voit käyttää tätä tietoa markkinatutkimukseen ja strategian hienosäätöön esimerkiksi kohderyhmän ymmärtämiseen, sisältöjen suunnitteluun ja tehokkaisiin kampanjoihin. Näiden tietojen avulla yritys voi suunnitella paremman sosiaalisen median strategian, joka puhuttelee kohdeyleisöä tehokkaasti ja tuottaa haluttuja tuloksia.

Mittaus ja analytiikka

Tavoitteiden saavuttamisen seuraaminen ja arviointi ovat välttämättömiä jatkuvan kehityksen kannalta. Sosiaalisen median strategian tulee sisältää mittaus- ja analytiikkaosiot, jotka antavat tietoa kampanjoiden suorituskyvystä, sitoutumisesta, liikenteestä ja muista tärkeistä mittareista. Tämä auttaa tekemään tarvittavia muutoksia ja kehittämään strategiaa parempien tulosten saavuttamiseksi.

On tärkeää, että tavoitteet ovat mitattavissa ja realistisia. Voit asettaa sekä lyhyen että pitkän aikavälin tavoitteita, ja muokata niitä strategian kehittyessä. Jokaisen tavoitteen pitäisi tukea yrityksesi yleisiä liiketoimintatavoitteita.

Jaa tämä artikkeli

Lisää luettavaa

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Liittyminen on täysin ilmaista!

  • Saat vinkkejä sosiaalisen mediaan
  • Saat vinkkejä kotisivujen sisällöntuotantoon
  • Saat ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • Saat huomionarvoisista aiheista tietoa

Lähetämme 1-4 sähköpostia viikossa.

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liity Tiklen Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle

Lue tietosuojaseloste

Sähköposti pitäisi tulla parin tunnin sisään sähköpostilistan tilauksesta. Tarkistathan roskapostikansion ja lisäät kauppa@digitaalinenassistentti.fi-osoitteen VIP-lähettäjiin ja yhteystietoihin.

Digitaalinen assistentti, Y-tunnus 2011844-4, Helsinki

Saat vinkkejä sisällöntuotantoon

TIlaa maksuton Tallenne
Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa
-webinaariin

Tilaat samalla Digitaalisen assistentin sähköpostilistan.

Saat vinkkejä

  • sosiaalisen mediaan
  • kotisivujen sisällöntuotantoon
  • ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • huomionarvoisista aiheista tietoa