Blogitekstin tai artikkelin kirjoittaminen toisen ihmisen tai yrityksen kotisivuille on luottamuksen osoitus kirjoittajaa kohtaan. Mutta se on myös luottamuksen osoitus tekstin tilaajaa kohtaan, jotta teksti näyttää siltä, että se on juuri hänen tai heidän tuotteen, yrityksen tai ajatuksen tuottamaa tekstiä. Tekstin pitää olla tilaajaan tai yritykseen sopivan näköinen ja kuuloinen. Mikä on sinun tai yrityksesi ääni?
Tekstien tuottamisen lähteenä voi olla esimerkiksi tilaajan ajatuksen virtaa tekstinä tai äänitiedostona, tilaajan antamia lähteitä tai kirjoittajan itse etsimiä lähteitä tai sinun tai yrityksesi tuotteiden tietoja tai kokemuspohjaista tietoa.
Lopuksi sinä tilaajana päätät, mitä tekstistä korjataan sekä miten ja milloin se julkaistaan sivuillasi.
Ajatuksen virtaa
Asiakkaani on tehnyt joko yksin tai jonkun kanssa yhdessä niin sanottua brainstormausta eli aivotyöskentelyä jostakin aiheesta. Hän tai he ovat kirjoittaneet lähes 10 000 merkin verran tekstiä, ajatuksen juoksua, mietteitä, faktaa pitkäksi tekstiksi, osin vaikkapa ranskalaisin viivoin. Toisinaan voi olla myös kuvia tai piirustuksia mukana.
Tällaisessa ajatuksen virtaa-tekstissä ei tarvitse olla päätä, eikä häntää. Siinä ei tarvitse käsitellä asioita loogisessa järjestyksessä, eikä ajatuksen juoksun tarvitse olla täydellistä. Ajatuksena on, että siinä työstetään ideoita nopeaan tahtiin ja laitetaan niitä ylös.
Jos teet tätä kaverin tai vaikkapa työporukan kanssa, kannattaa kaikenlaisia ajatuksia heittää ilmaan, sillä sitä kautta voi saada aikaiseksi jotakin suurta tai uutta.
Ajatuksen virtaa-tekstejä voi tehdä myös puhuttuna esimerkiksi kännykän muistiinpanoihin tai sanelimeen.
Olen tehnyt asiakkailleni tällaisista teksteistä blogitekstejä. Oma työskentelytapani on sellainen, että luen tekstin ensin läpi, makustelen sitä ehkä pari päivää päässäni joskus ehkä pidempäänkin. Tämän jälkeen lähden työhön eli työstämään tekstistä loogista, jatkaen ajatuksen virtaa järkeväksi yhtenäiseksi tekstiksi.
Lähteitä käyttäen
Toisinaan blogiin tekstin kirjoittaminen lähtee siitä, että asiakkaalla on kasa aihealueeseen liittyviä linkkejä, tutkimuksia tai tietoja, jotka toimivat lähteinä kirjoitettavalle tekstille. Näiden pohjalta lähden tekemään tekstiä, joka kohtaa asiakkaan oman asiakaskunnan.
Faktapohjaisessa tekstin kirjoittamisessa ei minun tai asiakkaani mielipide näy vaan teksti kirjoitetaan siten, että se ei ole keksitty eli sepitteellinen. Toki esimerkiksi uusien tutkimusten myötä voi faktakin muuttua, kun saadaan lisätietoja asioista.
Kirjallisia lähteitä käytettäessä on mainittava aina lähteiden alkuperäinen tekijä, jotta hän tai he saavat alkuperäisinä kirjoittajina kunnian asiasta.
Tuotetietoja apuna
Blogitekstejä tai artikkeleita voidaan kirjoittaa myös esimerkiksi eri tuotteista tai tuotetietoja apuna käyttäen. Tällöin teksti voi pohjautua faktoille, kokemuksille tai molemmille. Tällaisia tekstejä on usein esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien blogitekstit tai vlogit, joissa on testattu saatua tuotetta ja kerrotaan omat kokemukset siitä ja lisäksi kerrotaan valmistajan tai maahantuojan faktoja.
Yrityksen sivuille voidaan myös kirjoittaa tuotteista omia tekstejä, joiden avulla tuodaan monipuolisemmin esille tuotteen käyttötarkoitusta tai käyttökohteita. Lisäksi tämän avulla voidaan saada lisää Googlen tai muiden hakukoneiden näkyvyyttä, koska näissä teksteissä voidaan käyttää monipuolisempaa kieltä.
Muuta, mitä?
Ota tekstiä kirjoittaessasi huomioon myös erilaiset viestintätavat sosiaalisessa mediassa ja perinteisessä viestinnässä. Tekstien ei tarvitse olla pitkään hautuneita, kovin tarkkaan hiottuja ja viimeisen päälle viimeisteltyjä vaan voit julkaista hieman vähemmän vaativiakin tekstejä ajatellen enemmän asiakkaan näkökulmaa – sinä tiedät asioista enemmän kuin asiakas, mutta mitä asiakas haluaa tietää?
Tietopohjaisissa teksteissä kannattaa aina tehdä faktan tarkistus eli älä kirjoita mututuntumalla vaan tarkista mieluiten, että teksti on oikein. Muista kirjoittaa lähteet talteen, jotta voit viitata niihin tekstissäsi. Myös hakukoneiden kannalta on tärkeää linkata alkuperäiset lähteet.
Tekstin tilaajan kannattaa aina tehdä tekstin tarkistus, jotta teksti on sellainen, että se voidaan julkaista sivuillasi. Muista kuitenkin, että sopimuksessa voi olla kirjattuna tarkistusten tai korjausten määrä tai laskutus voi tapahtua tuntitöinä.
Tee tekstin kirjoittajalle korjausehdotukset selkeästi. Aina niitä ei kuitenkaan välttämättä voida tehdä esimerkiksi tyyliseikkojen vuoksi. Lopputekstin kuitenkin täytyy olla sujuvaa.
Kirjoittaja korjaa tekstin viimeiseksi ja sovitusti joko sinä tai hän julkaisee sen sovitussa aikataulussa.