Tässä artikkelissa kerron, millaisia töitä minä eli Virva teen, kun toimin Digitaalisena assistenttina toisille yrittäjille. Yleisesti digitaalisen assistentin työstä voit lukea artikkelista ”Mikä on digitaalinen assistentti?”. Digitaalisena assistenttina tarjoan töitäni mikro- ja pienyrittäjille. Sovin aina kanssasi ne työt, mitä teen, miten ne tehdään ja minkä verran suunnilleen saa mennä aikaa työtehtävää, päivää tai viikkoa kohden. Pidän kirjanpitoa työn sisällöstä ja käytetystä ajasta, joten voit olla varma, että ylimääräistä laskutusta ei tule. Vaihtoehtoisesti voimme sopia jonkinlaisen kokonaissumman tehtävälle työlle.
Työhöni on sisältynyt esimerkiksi kotisivujen tekemistä, uudistamista, tekstien kirjoittamista kotisivuille sekä uutiskirjeisiin. Nykyisin teen asiakasyrityksilleni esimerkiksi sisältöjä kotisivuille, kuten blogitekstejä ja -kuvia, sosiaalisen median julkaisuiden tekstejä ja kuvia, laskutusta ja laskutuksen sekä kirjanpidon seurantaa, sähköposteihin vastaamista sekä vuorovaikutusta sosiaalisen median kanavissa.
Mitkä ovat ne työt, joita sinä haluaisit ulkoistaa itseltäsi?
Lue alta, mitä töitä teen Digitaalisena assistenttina.

Tekstien kirjoittaminen
Kirjoitan kotisivuillesi sinun yrityksen toimialan tekstejä. Ennen kuin teksti voi syntyä, tulee minun toki perehtynyt toimialaan ja antamiisi tietoihin sekä tarvittaessa googlata vastaavia yrityksiä ja niiden sisältöjä.
Tekstien sisältöaiheen annat yleensä sinä asiakkaanani. Näitä sisältöaiheita voi tulla myös esimerkiksi sinun asiakkaittesi lähettämistä sähköposteista tai sosiaalisen median kanavista löytyvistä kysymyksistä tai sisällöistä. Usein kannattaa kiinnittää siihen huomiota, mitä asiakkaat kysyvät ja vastata näihin kysymyksiin oman sivusi blogiteksteissä tai sosiaalisen median julkaisuissa ja viitata näihin tarvittaessa sähköpostissa tai sosiaalisen median kanavissa.
Tekstien kirjoittaminen alkaa yleensä aiheeseen tutustumisella ja aiheesta lukemisella. Sen jälkeen tulee tekstin kirjoittaminen. Tämän jälkeen tekstiä viilataan sopivaksi blogitekstiksi otsikoin ja kuvin, jotta tekstiä voidaan jaotella luettavampaan muotoon.

Tekstin kirjoittamisessa tulee ottaa huomioon tekstin sisällön oikeakielisyys, joten tekstin oikolukeminen ja kielenhuolto ovat tärkeitä. Olen muun muassa jäsennellyt, oikolukenut ja kielenhuoltanut kirjaan, blogeihin, sosiaaliseen mediaan ja markkinointimateriaaleihin tulevia tekstejä.
Tekstejä voidaan kirjoittaa esimerkiksi asiakkaan blogiin tai sosiaalisen median kanaville, kuten Facebookiin ja Instagramiin. Lisäksi voidaan kirjoittaa markkinointitekstiä sosiaalisen median kanaviin tai paperisiin markkinointimateriaaleihin.
Lue lisää blogista ”Miten joku toinen voi kirjoittaa jonkun toisen sivuille?”
Kuvat
Teen digitaalisena assistenttina mainoskuvia sosiaaliseen mediaan ja kotisivujen blogiartikkeleihin. Kuvien käytössä tulee huomioida esimerkiksi tekijänoikeus, jota tulee noudattaa.
Kuvat tulevat usein joko sinulta asiakkaanani tai etsin aihealueeseen liittyvät kuvat kuvapankeista. Kuvien käytössä tulee ottaa huomioon, että netistä ei saa mitä tahansa kuvaa käyttää omilla sivuilla, kirjoissa tai materiaaleissa. Kuvissa on tekijänoikeudet, mutta ne ovat myös teksteissä. Kumpaakaan ei saa käyttää miten sattuu.
Kuvien oikeuksia voi joko ostaa yhtä käyttökertaa tai useampaa käyttökertaa varten. On myös kuvapankkeja, joista kuvia saa ilmaiseksi käyttöön. Muista aina tarkistaa, että onko kuvaa mahdollista käyttää kaupallisessa käytössä, johon kategoriaan yritykset kuuluvat. Tekijänoikeudet koskevat myös esimerkiksi kuvankäsittelyohjelmissa valmiiksi olevia viivoja, muotoja tai fontteja.
Jos itse kuvaat omat kuvasi, ovat oikeudet niiden käyttöön sinulla. Työnantajan alaisuudessa toimiessa tarkista kuvien käyttöoikeus työnantajaltasi.
Kuvien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Suttuisia, pimeitä tai epätarkkoja kuvia ei kannata käyttää, koska uskon, että haluat antaa yrityksesi tuotteista tai palveluista hyvän kuvan asiakkaillesi.
Instagramissa löytyy Digitaalisen assistentin sivuilta ja omilta sivuiltani ottamiani ja tekemiäni kuvia. Tai alla näytteitä tältä sivulta. Teksti jatkuu kuvien jälkeen.





Sosiaalinen media
Voin hallinnoida puolestasi jo sinun tekemiäsi sosiaalisen median tilejä tai tehdä uudet tilit sinulle puolestasi niille alustoille, jotka katsotaan yhdessä tarpeellisiksi.
Yrittäjän kannattaa miettiä tarkkaan, kuka tai ketkä ovat kohderyhmää sinun oman yrityksen päätuotteille, sivutuotteille tai palveluille. Tästä lähdetään sitten miettimään, että mitkä sosiaalisen median alustat ovat järkeviä perustaa tai pitää yllä, koska eri sosiaalisen median alustoilla on eri-ikäiset käyttäjät. Voin perustaa sinulle ja toimia ylläpitäjänä sinun sosiaalisen median kanavissa, mutta sinun täytyy kuitenkin olla oman yrityksen tilien pääkäyttäjä, jotta käyttöoikeus säilyy sinulla myös tapauksissa, jossa en pystyisi olemaan apuna.
Jos pidät yrityksellä sosiaalisen median tilejä, kannattaa aina muistaa, että sosiaalisen median alustat, kuten Facebook tai Instagram, eivät ole sinun omistuksessasi ja sitä kautta palvelu voi hävitä osin tai kokonaan tai muuttaa muotoaan sellaiseksi, joka ei sovellu tarkoituksiisi. Siksi on aina tärkeää, että yrittäjällä on omat kotisivut, joiden omistus on sinulla itselläsi ja jonka materiaaliin ja sisältöön pääset itse täysin käsiksi.
Seuraavissa kerron, mitä Digitaalisen assistentin sosiaalisen median hallinnointi voi sisältää.
Sosiaalisen median sisällöntuotanto
Sosiaalisen median julkaisuissa esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa, on tekstiä ja kuvaa joko liikkumattomana kuvana ”still kuvana” tai liikkuvana kuvana eli videona. Näihin julkaisuihin voin kirjoittaa tekstit sekä miettiä, mitä sisältöä kuvaan tai kuvatekstiin laitetaan.
Sosiaaliseen mediaan voin jakaa blogitekstejä kotisivuiltasi. Facebookissa ne voi jakaa suoraan linkkinä yhdessä lyhyemmän sisältötekstin kanssa. Instagramissa taas pelkän linkin jakaminen ei onnistu syötejulkaisuissa vaan siihen on aina tehtävä kuva sekä viitattava profiilin linkkisivulle, josta tekstit löytyy. Instagramin julkaisuun ei voi laittaa painettavaa linkkiä, koska linkistä ei muodostu sellaista. Siksi suosittelen, että linkkisivu tehdään aina omille sivuillesi, ei mihinkään ulkoiseen palveluun, näin jo ensimmäinen klikkaus tulee suoraan sivuillesi ja kerryttää omaa tilastoanalyysiasi. Instagramin tarina-osiossa voi nykyisin lisätä myös painettavan linkin, kun teet Instagramissa tarinan samantien näkyväksi tai jos teet julkaisun Metan Business-sivun kautta ja sinulla on yli 10 000 seuraajaa.
Sosiaalista mediaa ovat Facebookin ja Instagramin lisäksi myös monet muut palvelut, kuten YouTube, Snapchat, Tiktok ja WhatsApp sekä lisäksi on liuta muita palveluita ja näitä syntyy koko ajan lisää.

Sosiaalisen median vuorovaikutus
Sosiaalisen median tarkoituksena on olla vuorovaikutteinen, joten toimin myös asiakkaan asiakaspalvelijana. Vastailen sosiaalisen median kanaviin tulleisiin viesteihin ja julkaisuihin tulleisiin kommentteihin sekä tykkäilen julkaisun viesteistä. Lisäksi olen käynyt tykkäämässä saman aihealueen muista tileistä ja viesteistä. Kutsun myös Facebook-ryhmään tykkäämään kyseisestä sivusta. Nämä kaikki edesauttavat sinun sosiaalisen median tilien näkyvyyttä, seuraajien kasvua ja sitä kautta sinun yrityksesi myytävien palveluiden ja tuotteiden ostamista.
Tämä osa-alue kannattaa joko sinun yrittäjänä itse hoitaa tai ulkoistaa, koska sosiaalisen median tileistä ei ole hyötyä, jos et ehdi olla vuorovaikutteinen näissä.
Lue perinteisen viestinnän ja sosiaalisen median viestinnän eroista.
Kotisivujen sisällöntuotanto
Kotisivujen sisällöntuotannon voit myös ulkoistaa Digitaaliselle assistentille. Kotisivujen sisällöntuotanto tarkoittaa esimerkiksi tekstien tekemistä, kuvien etsimistä tai kotisivujen yleistä päivittämistä ja ylläpitämistä. Tätä varten digitaalinen assistentti on tutustunut sinun yrityksen sisältöihin, tuotteisiin ja palveluihin.
Voin kirjoittaa kotisivuillesi myös blogia. Blogin aihesisällöt voivat tulla sinulta, yrityksen tuotteista tai palveluista tai esimerkiksi asiakkaiden kysymyksistä, joita on esitetty sähköpostilla, puhelimessa, kasvokkain tai sosiaalisessa mediassa. Nämä esille tulleet aiheideat kannattaa kirjoittaa aina heti ylös, sillä muutoin ne helposti unohtuvat.
Sisällöntuotanto kotisivuille edistää sinun yrityksen tiedon levittämistä tuotteistasi, palveluista ja niiden käytöstä. Blogiartikkeleiden sisältö nousee myös Google haussa ja sitä kautta voit saada enemmän näkyvyyttä omalle yrityksellesi. Blogiartikkeleiden sisältö kannattaa olla monipuolista ja kieleltään hyvää sekä selkeää. Samasta aiheesta voi kirjoittaa myös useamman tekstin hieman eri näkökulmista.
Lue tulevasta blogiartikkelista ”Mitä kotisivuilla tulisi olla?”
Sähköposteihin vastaaminen
Digitaalisena assistenttina voin toimia myös asiakaspalvelun sähköpostin lukijana ja vastaajana. Tätä työtä helpottaa, nopeuttaa ja säästää sinulta rahaa, kun olet tehnyt valmiiksi niin sanotun UKK:n eli useimmiten kysyttyjen kysymysten dokumentin. Tätä dokumenttia voidaan tehdä myös niin sanotusti jatkuvana työnä eli kun tulee kysymys, johon en osaa vastata, lisään sen dokumenttiin ja sinä käyt siihen vastaamassa.
Lue lisää artikkeleista
- Ulkoistamisen haasteet ja ratkaisut isossa yrityksessä – 10 esimerkkiä
- Ulkoistamisen haasteet ja ratkaisut yksin- ja pienyrittäjillä – 10 esimerkkiä
- Miksi yrittäjän kannattaa ulkoistaa?
- Mikä on FAQ / UKK? Miksi se on tärkeää ja miten hyödyntää sitä?
- Tekoäly yrittäjän apuna: Automatisoi päivittäisiä tehtäviä
Uutiskirjeet ja sähköpostilista
Kirjoitan myös uutiskirjeitä tai sähköpostilistan viestejä annetusta aiheista. Jotta kirjoittaminen sujuu, tulee minun tutustua aiheeseen, jotta voin niistä kirjoittaa.
Useimmat uutiskirjeet lähetetään sähköpostilistalle uutiskirjeohjelmasta, joten hallinnointi käy usein melkoisen kätevästi tätä kautta. Kuitenkin tähänkin jonkun täytyy kiinnittää huomiota ja hallinnoida sitä, jotta uutiskirjeet toimivat, kuten aiottu on.
Pähkinänkuoressa digitaalisen assistentin työt
Kuten ehkä jo huomasit, teen Digitaalisen assistentin töitä laajasti, mutta pääasiassa sisällöntuottamisen parissa eli teen kirjoittamista ja mainoskuvia kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan. Töistä ja niiden sisällöistä sovitaan aina sinun kanssasi yhdessä.
Voit ottaa yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai käydä suoraan ostamassa palvelun verkkokaupastamme.
Asiantunteva ja ammattimainen palvelu, suosittelen lämpimästi! Jos vielä mietit, teetkö kotisivut itse tai ostatko digimarkkinointia palveluna, niin soita Virvalle ja vapauta aikaa omalle ydinosaamisellesi!
Malin Ekblom, luonnollinenruokinta.fi
Muokattu 08.08.2022: Poistettu digitaalisen assistentin töistä kotisivujen tekeminen. Tein niitä ennen, mutta en enää.
Tässä blogitekstissä on 1247 sanaa.