Sosiaalisen median palveluiden ja kotisivujen tekemisen ja tuottamisen voi tehdä itse omassa yrityksessä, palkata henkilö tekemään niitä tai ostaa palvelu oman yrityksen ulkopuolelta. Teenkö itse vai ostanko palvelun, on kysymys, jota jokainen yrittäjä saattaa miettiä. On hyvä miettiä omaa osaamista, resursseja ja taitoja sekä halukkuuttaa ottaa sosiaalinen media haltuun. Oman yrityksen tietotaito on toki yrittäjällä itsellään ja yrityksen työntekijöillä, mutta sosiaalisen median yrittäjältä voi ostaa vaikkapa sparrausapua ja ideointiapua oman yrityksen sosiaalisen median pyörittämiseen. Vaihtoehtoisesti voi hankkia myös koko sosiaalisen median pyörittämisen oman yrityksen ulkopuolelta ja ostaa vain yhtä osa-aluetta varten työn. Me tarjoamme digitaalisen assistentin palveluita sekä kotisivujen tekemistä. Ota meihin yhteyttä digitaalisen assistentin palveluista, niin jutellaan lisää!

Miksi sosiaalinen media?
Oletteko miettineet, miksi haluatte olla yrityksenä sosiaalisessa mediassa? Onko se juuri sinun yrityksellesi tärkeää vai tavoitatteko muutoin yrityksen asiakaskunnan? Olisiko mahdollista laajentaa asiakaskuntaa tai löytyisikö sosiaalisen median kautta uusia asiakkaita? Hyödyttäisikö sosiaalisen median parissa oleminen sinua tai yritystäsi?
Sosiaalisen median kaikkia alustoja ei kannata kerralla ottaa tai edes yrittää ottaa haltuun. Oman yrityksen nimellä voi rekisteröityä useampaan palveluun, jota mahdollisesti tulevaisuudessa voitaisiin käyttää osana yrityksenne palvelukanavia. Hyvä on lähteä liikkelle siltä alustalta, mikä tuntuu itselle luontevimmalta.

Kohderyhmä
Toisaalta on hyvä miettiä oman yrityksen kohderyhmää. Yrityksesi kohderyhmä on usein mietittynä jo yritysstrategiaa luotaessa. Sieltä on hyvä uudelleen tarkistaa ja päivittää kohderyhmää. Tämän kohderyhmäajattelun avulla päästään miettimään, missä sosiaalisen median alustoilla juuri sinun yrityksesi olisi hyvä olla.
Jokaisella sosiaalisen median alustalla on erilainen käyttäjäkunta, ikäjakauma ja esimerkiksi sukupuolijakauma. Facebookissa on yleensä iältään hieman vanhemmat, Instagramissa jo vähän nuoremmat ja SnapChat sekä TikTok ovat taas melkolailla teini-ikäisten ja tätä nuorempien käyttämä. YouTube toimii Googlen ohella suurimpana hakukoneena, teinien keskuudessa jopa ainoana hakukoneena.
Kohderyhmää kannattaa miettiä jo olemassa olevan asiakaskunnan mukaan, mutta myös sen mukaan, millaista asiakasryhmää sinä yrittäjänä haet itsellesi.
Palvelun osto ulkopuolelta – digitaalinen assistentti
Ennen palvelun ostamista ulkopuolelta yrittäjän on hyvä miettiä, mitä oma yritys tarvitsee ja millaisilla rahallisilla summilla lähdetään liikenteeseen. Olisiko tosiaan aika palkata oma työntekijä sosiaalisen median kuvien, tekstien ja tiedon päivittämiseen? Vai tehdäänkö yrityksen koko henkilöstöstä sosiaalisen median lähettiläitä? Haluaako jokainen lähteä mukaan?
Sosiaalisen median tekemiseen tarvitaan sekä yrittäjää, mahdollisia johtajia ja esimiehiä sekä muita työntekijöitä. Yrityksen sosiaalisen median ulkoinen julkisivu on koko yrityksen asia. Kuitenkin myös sosiaalisen median ulkoistaminen on mahdollista. Siinäkin tapauksessa on hyvä nimetä yrityksestäsi henkilö, kenen kanssa sosiaalisen median asioista voidaan puhua ja miettiä, mitä jatkossa tehdään. Keskustelen mielelläni teidän lähtökohdista ja tarpeesta ja voimme myös yhdessä miettiä, olisiko meistä digitaalisen assistentin palveluin teille hyötyä!
Digitaalisen assistentin palveluille voidaan niminä käyttää myös virtuaaliassistenttia tai vaikkapa etäsihteeriä tai digitaalista apua. Itse olen pyrkinyt käyttämään digitaalisen assistentin nimeä, koska se kuvaa eniten sitä, että ollaan tekemisissä digitaalisen ja sosiaalisen markkinoinnin parissa, mutta tarvittaessa voidaan sopia muunkinlaisista töistä.
Ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, miten voisimme parantaa sinun, yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa!