Blogi- ja sometekstin ääni – mitä tulee ottaa huomioon?

Yrityksen blogi- ja sometekstin äänensävy riippuu usein kohdeyleisöstä, aiheesta ja brändistä. Yrityksen teksteissä on tärkeää huomioida yrityksen brändi ja tavoiteyleisö. Kuten yksityisessä blogissa, myös yrityksen artikkeleissa tekstin sävy riippuu yrityksen luonteesta, toimialasta ja siitä, onko brändi persoonallinen. Älä kuitenkaan tee liian monimutkaisia tekstejä, jollei lukija ole juuri sellaista kohderyhmää.

Kuvassa pukupäällä oleva henkilö, jonka kasvojen kohdalle on muutettu mikrofoni.

Ammattimainen ja asiantunteva teksti

Yrityksen kirjoitetun tekstin tulisi heijastaa yrityksen ammattitaitoa ja asiantuntemusta. Tarjoa lukijoille hyödyllistä ja informatiivista sisältöä. Älä kuitenkaan sorru liian vaikeaan tai tekniseen tekstiin. Käytä kirjoittaessasi selkeää, luotettavaa ja helposti ymmärrettävää kieltä. Mieti, mitä kysymyksiä asiakkaasi usein esittävät ja vastaa niihin. Huomioi kohderyhmä tekstiä kirjoittaessasi. Kuka on yrityksesi kohdeyleisö? Mitä tai mitkä ovat ne ryhmät, joita tavoittelet asiakkaiksi? Älä unohda myöskään nykyisiä asiakkaita.

Brändin persoonallisuus

Mieti, onko yrityksesi äänensävyssä persoonallisuutta ja arvoja vai onko yrityksesi enemmän tekninen ja tietoa antava. Toisaalta mitkään näistä eivät taistele toisiaan vastaan, joten voit olla myös osaa tai kaikkia näitä. Sisältö voi olla jäykkä, tekninen, humoristinen, vakavampi tai korostaa ammattitaitoa. Päättäkää yrityksessänne, miten kuvastatte yrityksenne arvoja. Olkaa selkeitä ja johdonmukaisia kaikissa teksteissänne.

Kuvassa kaksi henkilön piirrettyä päätä, joilla toisella viiva menee pään sisällä ympyrää ja toisella siksakkia. Kuvaan liittyvä teksti antaa vinkkejä yrityksen blogi- ja sometekstin ääneen.

Vältä monimutkaisuutta

Vältä pitkiä ja monimutkaisia tekstin rakenteita. Älä käytä tekstissä liian teknisiä termejä. Selitä lukijalle tarvittaessa termiä tai sanaa, jos sitä ei voi kirjoittaa selkeämmin. Käytä otsikointia, jotta lukija silmäillessään pääsee tekstin jäljille helposti – netissä ihmiset helposti silmäilevät tekstiä.

Tekstin muoto

Yrityksen tekstien otsikointi on tärkeää, jotta se nousee esille mielenkiintoisena ja houkuttelevana tekstinä. Lisää myös kuvia tekstin väliin, jotta se katkaisee tekstin puuduttavuutta. Lue artikkeli ”Miten kirjoitan sivuilleni blogitekstin? 8 vinkkiä!”, jossa kerromme lisää, miten muotoilet tekstin yrityksen blogia varten.

Sitouta lukija

Kirjoita tekstit niin, että lukija tunee, että hän on tervellut ja kutsut lukijan jatkamaan lukemista ja sitoutumaan sisältöön. Käytä kysymyksiä, kehotuksia tai tarinankerrontaa herättääksesi kiinnostuksen ja sitoutumista. Älä myy tuotteita tai palveluita tekstissä, mutta voit linkittää näitä tekstisi sisään. Anna ohjeita, vinkkejä ja neuvoja myymisen sijaan.

Jaa tämä artikkeli

Lisää luettavaa

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Liittyminen on täysin ilmaista!

  • Saat vinkkejä sosiaalisen mediaan
  • Saat vinkkejä kotisivujen sisällöntuotantoon
  • Saat ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • Saat huomionarvoisista aiheista tietoa

Lähetämme 1-4 sähköpostia viikossa.

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liity Tiklen Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle

Lue tietosuojaseloste

Sähköposti pitäisi tulla parin tunnin sisään sähköpostilistan tilauksesta. Tarkistathan roskapostikansion ja lisäät kauppa@digitaalinenassistentti.fi-osoitteen VIP-lähettäjiin ja yhteystietoihin.

Digitaalinen assistentti, Y-tunnus 2011844-4, Helsinki

Saat vinkkejä sisällöntuotantoon

TIlaa maksuton Tallenne
Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa
-webinaariin

Tilaat samalla Digitaalisen assistentin sähköpostilistan.

Saat vinkkejä

  • sosiaalisen mediaan
  • kotisivujen sisällöntuotantoon
  • ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • huomionarvoisista aiheista tietoa