Yrityksen blogi- ja sometekstin äänensävy riippuu usein kohdeyleisöstä, aiheesta ja brändistä. Yrityksen teksteissä on tärkeää huomioida yrityksen brändi ja tavoiteyleisö. Kuten yksityisessä blogissa, myös yrityksen artikkeleissa tekstin sävy riippuu yrityksen luonteesta, toimialasta ja siitä, onko brändi persoonallinen. Älä kuitenkaan tee liian monimutkaisia tekstejä, jollei lukija ole juuri sellaista kohderyhmää.
Ammattimainen ja asiantunteva teksti
Yrityksen kirjoitetun tekstin tulisi heijastaa yrityksen ammattitaitoa ja asiantuntemusta. Tarjoa lukijoille hyödyllistä ja informatiivista sisältöä. Älä kuitenkaan sorru liian vaikeaan tai tekniseen tekstiin. Käytä kirjoittaessasi selkeää, luotettavaa ja helposti ymmärrettävää kieltä. Mieti, mitä kysymyksiä asiakkaasi usein esittävät ja vastaa niihin. Huomioi kohderyhmä tekstiä kirjoittaessasi. Kuka on yrityksesi kohdeyleisö? Mitä tai mitkä ovat ne ryhmät, joita tavoittelet asiakkaiksi? Älä unohda myöskään nykyisiä asiakkaita.
Brändin persoonallisuus
Mieti, onko yrityksesi äänensävyssä persoonallisuutta ja arvoja vai onko yrityksesi enemmän tekninen ja tietoa antava. Toisaalta mitkään näistä eivät taistele toisiaan vastaan, joten voit olla myös osaa tai kaikkia näitä. Sisältö voi olla jäykkä, tekninen, humoristinen, vakavampi tai korostaa ammattitaitoa. Päättäkää yrityksessänne, miten kuvastatte yrityksenne arvoja. Olkaa selkeitä ja johdonmukaisia kaikissa teksteissänne.
Vältä monimutkaisuutta
Vältä pitkiä ja monimutkaisia tekstin rakenteita. Älä käytä tekstissä liian teknisiä termejä. Selitä lukijalle tarvittaessa termiä tai sanaa, jos sitä ei voi kirjoittaa selkeämmin. Käytä otsikointia, jotta lukija silmäillessään pääsee tekstin jäljille helposti – netissä ihmiset helposti silmäilevät tekstiä.
Tekstin muoto
Yrityksen tekstien otsikointi on tärkeää, jotta se nousee esille mielenkiintoisena ja houkuttelevana tekstinä. Lisää myös kuvia tekstin väliin, jotta se katkaisee tekstin puuduttavuutta. Lue artikkeli ”Miten kirjoitan sivuilleni blogitekstin? 8 vinkkiä!”, jossa kerromme lisää, miten muotoilet tekstin yrityksen blogia varten.
Sitouta lukija
Kirjoita tekstit niin, että lukija tunee, että hän on tervellut ja kutsut lukijan jatkamaan lukemista ja sitoutumaan sisältöön. Käytä kysymyksiä, kehotuksia tai tarinankerrontaa herättääksesi kiinnostuksen ja sitoutumista. Älä myy tuotteita tai palveluita tekstissä, mutta voit linkittää näitä tekstisi sisään. Anna ohjeita, vinkkejä ja neuvoja myymisen sijaan.