Blogiin vaaditaan aina jonkinlainen alusta tai omat kotisivut, jonne voit tekstisi tuottaa. Sisältöön vaikuttaa antamasi palvelut tai myymäsi tuotteet. Jo alusta alkaen on hyvä kirjata ylös avainsanoja, jotta tekstien mahdollinen jälkikäteen etsiminen sekä omaan käyttöön että asiakkaiden käyttöön, olisi helpompaa.
1. Kotisivun osoite
Jos sinulla ei ole valmiiksi jo kotisivuja, löytyy siihen ilmaisia palveluita kuten blogger, johon voit rekisteröityä ja tehdä omat tunnukset ja aloittaa kirjoittamaan. Jos toimit yrittäjänä, kannattaa sinulla silloin olla omat kotisivut. Kotisivujen osoite kannattaa viitata joko yrityksen nimeen tai tuotteeseen, jos myyt yhtä tuotetta. Esimerkiksi meillä on käytössä yrityksen nimellä tikle.fi osoite ja sitten tuotteen nimellä digitaalinenassistentti.fi.
Mieti, mikä olisi sinun palveluasi, tuotettasi tai yritystä kuvaava nimi ja varaa se itsellesi. Jos sinulla ei ole vielä yritystä, tarkista Traficomin sivuilta, että onko suunnittelemasi yrityksen nimen suomalainen fi-päätteinen kotisivujen osoite varattuna.
2. Sisältö
Mitä sitten kirjoittaa blogiartikkelin sisällöksi? Itsellä ongelma usein on, että päässä tuntuu pörräävän niin paljon ajatuksia, että on vaikea saada siitä kaikesta kiinni ja laitettua se tekstiksi. Siispä kannattaa alkaa kirjoittamaan vaikka vihkoon tai kännykän muistiinpanoihin omia ajatuksia esimerkiksi ihan ranskalaisin viivoin ylös. Jos toimit jo asiakkaiden kanssa, kannattaa kirjoittaa muistiin myös asiakkaiden esittämiä kysymyksiä, joihin voit esittää vastauksia kirjoittamalla sivuillesi artikkelin.
Moni ajattelee, ettei ilmaiseksi kannata jakaa tietoa. Asia ei kuitenkaan ole niin. Kannattaa jakaa omaa tietoa ilmaiseksi, joten asiantuntijuus lisääntyy ja arvostuksesi kasvaa. Sinä olet aina askeleen edellä asiakastasi ja siksi voit jakaa tietoasi eteenpäin.
Mieti, mitkä aihealueet nousevat asiakkaidesi kanssa usein esille ja aloita kirjoittamaan näitä muistiin. Sen jälkeen kirjoitat pidempiä tai lyhyempiä blogitekstejä sivuillesi.
Tilaa tästä ilmainen apuri yrityksesi töiden ulkoistamiseen.
3. Aihetunnisteet / avainsanat
Monissa verkkosivustoalustoissa on mahdollisuus käyttää aihetunnisteita tai avainsanoja. Näitä kannattaa käyttää alusta alkaen, vaikka et niitä sivuillesi laittaisi näkymään. Joskus voi tulla hetki, että haluatkin laittaa nämä näkyville ja silloin sinulla on ne valmiina alusta alkaen, etkä joudu käymään artikkeleita läpi uudelleen ja käyttämään tunteja aikaa.
Aihetunnisteet tai avainsanat muodostuvat tietenkin artikkelin tai blogitekstin sisällöstä. Esimerkiksi tämän artikkelin kohdalla valitsin WordPressin pohjalla avainsanoiksi kaikki otsitkot ja sen lisäksi muutamia muita sanoja. Omalla kohdallasi voit miettiä edellisen kohdan mukaisesti niitä yksittäisiä sanoja tai kahden sanan yhdistelmiä, jotka nousevat asiakkaiden puheissa esille.
WordPress-pohjaisessa kotisivussa, kuten tämäkin sivu on, on myös mahdollista tehdä ikäänkuin sivuja jostakin tietystä avainsanasta, joten jos joskus myöhemmin haluatkin nostaa esille jonkun tietyn aihealueen, on näin helppoa tuoda asiat esille. Näillä sivuilla ei ole julkisesti näkyvillä avainsanoja, mutta koska olen niitä aktiivisesti käyttänyt, voin tarvittaessa ottaa ne käyttööni myöhemmin.
Mieti, mitkä ovat sellaisia aihetunnisteita tai avainsanoja, jotka toimisivat sinun yrityksesi kohdalla?
4. Kategoriat
Kategoriat ovat vähän samanlaisia kuin avainsanat tai aihetunnisteet. Näissä kuitenkin tarkoitus on kategorisoida tekemiäsi eri artikkeleita tai blogitekstejä tiettyyn kategoriaan. Nämäkin siis nousevat esille omasta yrityksesi toiminnasta.
Annan esimerkin omasta toiminnastani. Tein aikoinaan kotisivuja, joten olen tehnyt kategoriat kotisivut ja nettisivut. Sen jälkeen olen laajentanut palveluani digitaalisen assistentin palveluihin, joissa tarjoan tekstien kirjoittamista (kategoria: viestintä) sekä sosiaalisen median julkaisuiden tekemistä (kategoria: sosiaalinen media ja alakategoriat: Facebook, Instagram, Twitter ja YouTube). Näiden avulla voin kohdistaa tekstejäni tarkemmin ja tarvittaessa lukija löytää saman kategorian teksteistä kiinnostavia uusia artikkeleita. Haluathan sinä, että sivuillesi tuleva henkilö löytää uutta sisältöä ja pysyy sivuillasi pidempään ja kiinnostuu samalla palveluistasi?
Mieti, mitkä ovat sellaisia pääasioita, mitkä yrityksesi palvelut tai tuotteet ovat?
5. Blogitekstin pituus ja muoto
Yleisesti suositellaan, että blogitekstin pituus olisi vähintään 300 sanaa, jotta siihen saadaan monipuolista sisältöä. Jotta nousee Googlen hakutuloksissa, on monipuolinen teksti tärkeää. Pitkiä yhtäjaksoisia tekstejä ihmiset ei oikein jaksa lukea varsinkaan nykyaikana, kun tekstejä silmäillään paljon, eikä välttämättä syvennytä niihin. Sen vuoksi tekstin katkominen otsikoin ja kuvin on tärkeää.
Jos kuitenkin haluat selventää asiaa monipuolisesti, älä annan tekstin pituuden olla rajoittava tekijä. 1000 sanan tai jopa 2000 sanan tekstit ovat hyviä, kun sisältö on tärkeää. Jos tekstit pyrkii olemaan pitkä, mieti myös voisitko jakaa sen useampaan blogiartikkelin.
Muista kirjoittaessa myös, millaista kirjoitetun tekstin ääntä haluat tuoda yrityksestäsi esille. Onko sinun yritykselle sopiva muodollinen teksti vai ei niin muodollinen teksti? Tekeekö yrityksesi töitä lakitekstien kanssa, jolloin teksti vaatii jo tietynlaista muotoa? Vai haluatko olla leikittelevä, kepeä tai jotakin näiden väliltä?
Mieti, minkä mittaisia tekstejä jaksat itse lukea yhdellä kertaa? Onko eroa kännykän näytöltä tai tietokoneelta lukiessa tai paperista tekstiä lukiessa?
6. Kuvat ja artikkelikuva
Oman sivun artikkelia kannattaa elävöittää kuvilla. Näin katsojalle jää mieleen myös kuvien kautta teksti. Kuvat myös katkaisevat lukemista. Toisaalta, jos kuvat vievät paljon tilaa asiatekstiltä, voi olla, että lukija ei menekään kuvan jälkeen seuraavaan tekstiin ja jättää siten lukemisen kesken.
Kuvien kokoon kannattaa kiinnittää myös huomiota. Liian isot kuvat latautuvat hitaasti sivuilla ja hidastavat sivujesi toimintaa. Hitaat sivut vaikuttavat myös Googlen haussa sivujen nousemiseen ensimmäiselle sivulle.
Esimerkiksi tässä tekstissä artikkelikuvana on blogitekstin otsikko ja fiiliskuva.
Mieti, minkä verran kuvia on tarpeellista lisätä ja antavatko ne lisäinformaatiota asiaan. Muista kuitenkin lisätä aina artikkelin pääkuva, jotta se nousee esille hakutuloksiin ja sosiaalisen median jakoihin.
7. Monipuolinen teksti – SEO
Kirjoita tekstisi elävästi ja anna monipuolista informaatiota. Monipuolinen teksti on osa hakukonenäkyvyyttä. Se edesauttaa sivujen nousemista ensimmäiselle sivulle, mikä onkin tärkeää sillä ihmiset harvoin selaavat toiselle sivulle hakutuloksissa.
SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia eli sillä parannetaan tulosta näkyä hakukoneissa. Siihen vaikuttaa monet muutkin asiat kuin monipuolinen teksti, mutta tästä on helpoin lähteä itse liikkeelle.
Esimerkiksi tässä tekstissä olen käyttänyt sekä blogiteksti, blogiartikkeli, teksti ja artikkeli -sanoja.
Mieti ensin, millaisia sanoja voit tekstissä käyttää ja sen jälkeen voit miettiä, olisiko tekstissä mahdollista käyttää synonyymejä tai vastaavia sanoja, jotta eri sanoin Googlen haussa hakevat ihmiset tulisivat sivuillesi.
8. Linkit sisäisesti ja ulkoisesti
Hakukonenäkyvyyden kannalta on myös tärkeää tehdä sisäisiä linkkejä eli ohjata lukijoita lukemaan lisää artikkeleita tai sivuja sinun omilta kotisivuiltasi.
Ulkoisten linkkien tarkoitus on antaa lisätietoja lukijalle sivujesi ulkopuolelta. Näissäkin hakukone tulkitsee linkkejä ja jos linkkejä on paljon sivuille, tulkitsee hakukone nämä hyviksi sivuiksi.
Tässä blogitekstissä on 1061 sanaa.