Sosiaalinen media on meidän useimpien käytössä päivittäin. Se on osa keskustelua, osa vuorovaikutusta. Nykyisin monia ennen käytettyjä asioita on korvattu sosiaalisen median eri kanavilla ja verkostoituminen tapahtuu siellä.
Yhteisöpalveluiden alku
Yhteisöpalvelut ovat olleet jo vuosia osa ihmisten arkielämää. Nykyisin yhteisöpalveluista käytetään nimeä sosiaalinen media. Meikle kertoo, että nimitystä ”social media” käytettiin ensimmäisenä Kaliforniassa vuonna 2004. Toisaalta hän mainitsee socialmedia.com-sivuston rekisteröidyn jo vuonna 1990 eri tarkoitukseen kuin nykyinen sosiaalinen media ilmentyy. Sosiaalisen median ilmiöksi oli tuolloin muodostunut RSS-syötteet, syötteenlukijat, käyttäjien tuottaman sisältöalustat ja profiilipohjainen verkostoituminen. Yhtenä sosiaalisen median alkulähteenä on pidetty blogeja, wikejä ja yhteisöllistä mediaa. Ensimmäisiä palveluita ovat esimerkiksi Friendster, Bebo, Reuniter, MySpace maailmanlaajuisesti ja Suomessa pääasiassa toiminut IRC-galleria.net.
Välineet ennen ja nyt
Atkinsonin tekemässä kuvassa verrataan nykyisen sosiaalisen median eri kanavia menneiden vuosikymmenien välineisiin. Esimerkiksi Facebookia verrataan osoitekirjaan, Twitter on ikään kuin muistilappuja, Instagram on valokuvakehys ja YouTube ikkunasta näkyvä maisema. Tässäkin kuvassa esiintyvä WordPress on tämän sivuston alustana käytetty julkaisujärjestelmä, kuvassa sitä verrataan paperille kirjoitettuun tekstiin.
Verkostoituminen sosiaalisessa mediassa
Nykyisin sosiaalinen media voidaan määritellä monella tavalla: useimmiten käyttäjät tekevät sisällön ei-kaupallisesti kaupallisiin kanaviin verkostoitumalla ja muodostamalla yhteisöjä. Sosiaalisen median palveluihin kuuluvat kaikki sellaiset palvelut, joissa on yhteisöllisiä piirteitä ja vuorovaikutusta kirjoittajan sekä lukijan välillä ja joissa käyttäjät ja yritykset voivat julkaista, kommentoida, jakaa, vaihtaa ajatuksia ja olla mukana. Tänä päivänä monet puhuvat sosiaalisesta mediasta tarkoittaen Facebookia, Twitteriä, YouTubea, Instagramia, Wikipediaa, SnapChatia, TikTokia ja Threadsia. Meiken mukaan Wikipediaa ei voida pitää sosiaalisen median kanavana, sillä siinä ei ole vuorovaikutusta, vaikka se on käyttäjälähtöisesti tehty.
Tilastoja sosiaalisesta mediasta
Tilastokeskuksen Suomen virallisen tilaston mukaan 2000-luvulla sosiaalisen median käyttö on yleistynyt kaikkien keskuudessa, koska maailma on avautunut ja ihmiset tarvitsevat paikan, jossa jakaa tietoa, saada tietoa ja verkostoitua. Keväällä 2015 18-89-vuotiaista suomalaisista 87% käytti internetiä jatkuvasti. Älypuhelin oli käytössä 69% vastaajista ja tablettikone 42% kotitalouksista. Yhteisöpalveluista vähintään yhtä oli käyttänyt 53%. Yhteisöpalveluja käyttäneiden prosentuaalinen osuus oli noussut vuosittain kaikissa ikäryhmissä ja siitä on tullut yleisesti päivittäinen tapa.
Ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, miten voisimme parantaa sinun, yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa!
https://digitaalinenassistentti.fi/yhteystiedot
- Lähteet
- Atkinson, J. 2013. Vintage social networking.
Luettavissa: https://wronghands1.com/2013/03/31/vintage-social-networking/. - Juslén, J. 2011. Nettimarkkinoinnin karttakirja. Tietosykli Oy. Lahti.
- Meikle, G. 2016. Social media: Communication, sharing and visibility. Routledge. New york.
- Pönkä, H. 2014. Sosiaalisen median käsikirja. Docendo Oy. Jyväskylä.
- Seppänen, J. & Väliverronen, E. 2012. Mediayhteiskunta. Tampere.
- Suomen virallinen tilasto (SVT) 2015. Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö. Internetin käytön muutoksia 2015.
Luettavissa: http://tilastokeskus.fi/til/sutivi/2015/sutivi_2015_2015-11-26_kat_001_fi.html