Sosiaalisen median alkulähteillä

Sosiaalinen media on meidän useimpien käytössä päivittäin. Se on osa keskustelua, osa vuorovaikutusta. Nykyisin monia ennen käytettyjä asioita on korvattu sosiaalisen median eri kanavilla ja verkostoituminen tapahtuu siellä.

Yhteisöpalveluiden alku

Yhteisöpalvelut ovat olleet jo vuosia osa ihmisten arkielämää. Nykyisin yhteisöpalveluista käytetään nimeä sosiaalinen media. Meikle kertoo, että nimitystä ”social media” käytettiin ensimmäisenä Kaliforniassa vuonna 2004. Toisaalta hän mainitsee socialmedia.com-sivuston rekisteröidyn jo vuonna 1990 eri tarkoitukseen kuin nykyinen sosiaalinen media ilmentyy. Sosiaalisen median ilmiöksi oli tuolloin muodostunut RSS-syötteet, syötteenlukijat, käyttäjien tuottaman sisältöalustat ja profiilipohjainen verkostoituminen. Yhtenä sosiaalisen median alkulähteenä on pidetty blogeja, wikejä ja yhteisöllistä mediaa. Ensimmäisiä palveluita ovat esimerkiksi Friendster, Bebo, Reuniter, MySpace maailmanlaajuisesti ja Suomessa pääasiassa toiminut IRC-galleria.net.

Välineet ennen ja nyt

Atkinsonin tekemässä kuvassa verrataan nykyisen sosiaalisen median eri kanavia menneiden vuosikymmenien välineisiin. Esimerkiksi Facebookia verrataan osoitekirjaan, Twitter on ikään kuin muistilappuja, Instagram on valokuvakehys ja YouTube ikkunasta näkyvä maisema. Tässäkin kuvassa esiintyvä WordPress on tämän sivuston alustana käytetty julkaisujärjestelmä, kuvassa sitä verrataan paperille kirjoitettuun tekstiin.

Sosiaalisen median vertaus konkreettisiin tavaroihin (Atkinson 2013).
Sosiaalisen median vertaus konkreettisiin tavaroihin (Atkinson 2013)

Verkostoituminen sosiaalisessa mediassa

Nykyisin sosiaalinen media voidaan määritellä monella tavalla: useimmiten käyttäjät tekevät sisällön ei-kaupallisesti kaupallisiin kanaviin verkostoitumalla ja muodostamalla yhteisöjä. Sosiaalisen median palveluihin kuuluvat kaikki sellaiset palvelut, joissa on yhteisöllisiä piirteitä ja vuorovaikutusta kirjoittajan sekä lukijan välillä ja joissa käyttäjät ja yritykset voivat julkaista, kommentoida, jakaa, vaihtaa ajatuksia ja olla mukana. Tänä päivänä monet puhuvat sosiaalisesta mediasta tarkoittaen Facebookia, Twitteriä, YouTubea, Instagramia, Wikipediaa, SnapChatia, TikTokia ja Threadsia. Meiken mukaan Wikipediaa ei voida pitää sosiaalisen median kanavana, sillä siinä ei ole vuorovaikutusta, vaikka se on käyttäjälähtöisesti tehty.

Tilastoja sosiaalisesta mediasta

Tilastokeskuksen Suomen virallisen tilaston mukaan 2000-luvulla sosiaalisen median käyttö on yleistynyt kaikkien keskuudessa, koska maailma on avautunut ja ihmiset tarvitsevat paikan, jossa jakaa tietoa, saada tietoa ja verkostoitua. Keväällä 2015 18-89-vuotiaista suomalaisista 87% käytti internetiä jatkuvasti. Älypuhelin oli käytössä 69% vastaajista ja tablettikone 42% kotitalouksista. Yhteisöpalveluista vähintään yhtä oli käyttänyt 53%. Yhteisöpalveluja käyttäneiden prosentuaalinen osuus oli noussut vuosittain kaikissa ikäryhmissä ja siitä on tullut yleisesti päivittäinen tapa.


Ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, miten voisimme parantaa sinun, yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa!
https://digitaalinenassistentti.fi/yhteystiedot


Jaa tämä artikkeli

Lisää luettavaa

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Liittyminen on täysin ilmaista!

  • Saat vinkkejä sosiaalisen mediaan
  • Saat vinkkejä kotisivujen sisällöntuotantoon
  • Saat ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • Saat huomionarvoisista aiheista tietoa

Lähetämme 1-4 sähköpostia viikossa.

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liity Tiklen Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle

Lue tietosuojaseloste

Sähköposti pitäisi tulla parin tunnin sisään sähköpostilistan tilauksesta. Tarkistathan roskapostikansion ja lisäät kauppa@digitaalinenassistentti.fi-osoitteen VIP-lähettäjiin ja yhteystietoihin.

Digitaalinen assistentti, Y-tunnus 2011844-4, Helsinki

Saat vinkkejä sisällöntuotantoon

TIlaa maksuton Tallenne
Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa
-webinaariin

Tilaat samalla Digitaalisen assistentin sähköpostilistan.

Saat vinkkejä

  • sosiaalisen mediaan
  • kotisivujen sisällöntuotantoon
  • ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • huomionarvoisista aiheista tietoa