Mistä saa kuvia omiin sosiaalisen median julkaisuihin?

Kuvia voi saada useilla eri tavoilla omiin julkaisuihin. Laadukkaat kuvat ovat tärkeitä markkinoinnissa, mutta joskus kotikutoinenkin voi toimia. Kysy rohkeasti apua asiakkailtasi ja yhteistyökumppaneiltasi Aina käyttäessäsi kuvia huomioithan niiden tekijänoikeudet.

Kuvassa ihminen ottaa kuvaa kännykällä.

Ota omat valokuvat

Voit ottaa itse omista tuotteista tai palveluista videota tai kuvia. Jos et ole kuvaamisen ammattilainen, voi tässä kuvaamisen harjoittelussa mennä myös aikaa ja vaivaa ennen kuin saa hyvälaatuisia kuvia aikaiseksi. Jos et aseta rimaa liian korkealle, voit aloittaa ja ottaa kuvia. Vähitellen sitä oppii kuvaamaan paremmin ja paremmin. Kysy apua myös ystäviltä ja tuttavilta sekä mielipidettä ottamistasi kuvista. Haluathan, että yrityksesi kuvat ovat laadukkaita ja asiakkaat myös tykkäävät niistä!

Jos myyt palveluita, joissa näkyy asiakkaita, varmista aina asiakkaalta, että hän antaa luvan kuvan tai kuvien käyttöön. Tee tämä mieluiten kirjallisena, jotta sinulla on myöhemmin todiste siitä, miten kuvan käytöstä on sovittu. Yksittäisellä henkilöllä on aina yksityisyyden suoja, vaikka hän olisi sinun yrityksen tiloissa.

Kuvassa valokuvaaja ottaa studiossa kuvaa henkilöstä.

Tilaa kuvat

Kuvia ja palveluistasi kuvia voit tilata toiselta yrittäjältä eli valokuvaajalta. Tällöin saat useimmiten laadukkaita ja kuvankäsittelyllä käsiteltyjä kuvia. Tutki tässä tapauksessa useamman valokuvaajan sivuja ja mieti, minkälaista tyyliä haluat kuviin näkyviin – eri kuvaajat ottavat eri tyylisiä kuvia. Kannattaa myös keskustella tyylistä valokuvaajan kanssa. Useimmiten ei myöskään kannata pyytää henkilökuvaajaa ottamaan kuvia tavaroista tai toisinpäin, jollei kuvaajalla ole molemmista osaamista.

Pyydä asiakkailtasi kuvia

Haluat ehkä näyttää, miten asiakkaasi ovat käyttäneet tuotteita tai palveluita. Näissä pitää muistaa se, että asiakkaissa, kuten meissä yrittäjissäkin, on erilaisia kuvajia – aina ei saa siis priimaa, mutta jos kotikutoinen sopii tyyliisi, niin miksipäs ei!

Muista, että myös asiakkaiden kuviin liittyy tekijänoikeudet. Siksi ennen kuin käytät asiakkaasi kuvia, sinulla tulee olla lupa käyttää kuvia, mieluiten kirjallisena. Säilytä tämä kirjallinen lupa myös itselläsi, jotta voit tarvittaessa todistaa kuvan käytön oikeuden.

Asiakkaan kanssa on hyvä sopia kuvan tai kuvien käyttötarkoituksesta, missä yhteyksissä niitä julkaistaan. Älä julkaise kuvia, joissa on muita ihmisiä tai vähintäänkin varmista kirjallisesti, että kuvattavilta on lupa julkaisuun.

Tekijänoikeuksista kannattaa lukea tekijanoikeus.fi-sivulta.

Tuotekuvat valmistajalta

Usein valmistajilla on ammattilaisen ottamia tuotekuvia, joita jälleenmyyjät voivat käyttää omassa markkinoinnissaan. Kannattaa siis kysyä myös omalta yhteistyökumppanilta kuvia käyttöösi. Usein he haluavat myös, että markkinoinnissa ja myynnissä käytetään laadukkaita kuvia esittämään heidän tuotteitaan.

Kuvassa on tietokone, jossa paljon kuvia.

Kuvapankit

Kuvapankkeja on sekä ilmaisia että maksullisia. Näissäkin kannattaa aina varmistaa jokaisen kuvan kohdalla erikseen, miten sitä on lupa käyttää. Osaa kuvista ei saa esimerkiksi muokata, osassa voi olla lupa käyttää ainoastaan kerran tai pidempään, osaa saattaa olla luvallista käyttää ainoastaan ei-kaupallisessa tarkoituksessa ja osa on täysin ostettavissa kaikenlaiseen tarkoitukseen. Omana näitäkään kuvia ei koskaan saa myydä eteenpäin.

Maksullisia ulkomaisia kuvapankkeja ovat esimerkiksi Shutterstock, Getty Images, Adobe Stock ja iStock. Näiden kuvapankkien kuvien käyttöön tarvitaan yleensä lisenssi. Jos etsit suomalaistyyppisiä kuvia, et välttämättä löydä niitä näistä ja siksi on hyvä käyttää myös valokuvaajaa apuna.

Ilmaisia kuvapankkeja ovat esimerkiksi Unsplash, Pixabay, Pexels ja Freepik. Näissä kuvapankeissa kuvat ovat usein joko julkisessa omistuksessa tai niitä tarjotaan luovien yhteisöjen jäsenten lisensoimana ilmaiseen käyttöön. Tarkista siis kaupallisessa käytössä, että saako niitä siihen tarkoitukseen käyttää.

Sosiaalisen median kuvat

Yritykset voivat jakaa omilla tileillään tai tarinoissaan asiakkaidensa tai yhteistyökumppaneidensa sosiaalisen median julkaisuja. On hyvä tapa kysyä kyseiseltä tilin ylläpitäjältä, saako kuvan jakaa omalla sosiaalisen median tilillä. Kysy myös, jos sinut on merkitty julkaisuun ja haluaisit sen jakaa omassa somessasi.

Jos järjestät maksullisia tai ilmaisia tapahtumia, kysy aina ilmoittautumisen yhteydessä, saako kuvia jakaa tai kirjoita se vähintään kaupan ehtoihin, että tapahtumassa otetaan ja jaetaan kuvia yrityksen markkinointi, mainonta, opetus jne. käyttöön. Avaa tätä mieluummin enemmän kuin vähemmän, jotta ihmisillä on turvallinen olo.


Tässä julkaisussa on 569 sanaa.

Jaa tämä artikkeli

Lisää luettavaa

7 erilaista viestintäkanavaa Tikle Oy Digitaalinen assistentti

7 erilaista viestintäkanavaa

Erilaiset käyttäjäryhmät Eri sosiaalisen median kanavissa on erilaiset ja eri ikäiset käyttäjäkunnat. Tässä artikkelissa esittelemme 7 erilaista viestintäkanavaa. Alla olevassa taulukossa ’Sosiaalisen median kanavien tarkoitus, edut

Lue lisää »

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle liittyminen

Liittyminen on täysin ilmaista!

  • Saat vinkkejä sosiaalisen mediaan
  • Saat vinkkejä kotisivujen sisällöntuotantoon
  • Saat ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • Saat huomionarvoisista aiheista tietoa

Lähetämme 1-4 sähköpostia viikossa.

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liittymällä saat maksuttoman tallenteen Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa -webinaariin!

Liity Tiklen Digitaalisen assistentin sähköpostilistalle

Lue tietosuojaseloste

Sähköposti pitäisi tulla parin tunnin sisään sähköpostilistan tilauksesta. Tarkistathan roskapostikansion ja lisäät kauppa@digitaalinenassistentti.fi-osoitteen VIP-lähettäjiin ja yhteystietoihin.

Digitaalinen assistentti, Y-tunnus 2011844-4, Helsinki

Saat vinkkejä sisällöntuotantoon

TIlaa maksuton Tallenne
Tekoälyn käyttö sisällöntuotannossa
-webinaariin

Tilaat samalla Digitaalisen assistentin sähköpostilistan.

Saat vinkkejä

  • sosiaalisen mediaan
  • kotisivujen sisällöntuotantoon
  • ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • huomionarvoisista aiheista tietoa